Wat ik achter deze voordeur over leren ontdekte

Gepubliceerd op 11 september 2025 om 13:59

Wat als een “gemiddelde leerling” veel meer in zich heeft dan cijfers laten zien?

Ik loop naar de voordeur van een oude hoofdmeesterswoning. Daar woont mijn eerste bijlesleerling. Noor heet ze. We weten het op dat moment allebei nog niet, maar haar ga ik helpen om te worden wie ze is!

De bel rinkelt. De deur zwaait open: Hoi Noor! Ik ben Inge, van Slimmerik!

Ik zie wat spanning bij Noor. Logisch! Dus eerst even kennismaken....

 

Dan zitten we in de erker aan tafel. De ouderwetse schuiframen staan open en buiten fluiten de vogels. Binnen buigt Noor zich over haar tafelsommen. Ze heeft al zo vaak haar best gedaan om die tafels uit haar hoofd te leren! Het lukte nooit helemaal. En nu ze in groep 8 zit, lijkt het haar een haast onmogelijke opgave. Maar ze is van goede wil en dus gaan we ze samen opnieuw oefenen. Toch weer!

 

Wat een Slimmerik!
En door dat oefenen en met de juiste aanpak kent Noor binnen een paar weken alsnog alle tafels uit haar hoofd! Dan gaat ze verhaaltjessommen oefenen. Als ze eenmaal weet hoe ze die moet aanpakken, gaat het  oplossen al snel steeds beter. En daardoor gaat Noor – ook in de klas - op een steeds hoger niveau rekenen! Ze verrast ons! Blijkbaar is Noor slimmer dan iedereen – ook zijzelf – denkt! En wat kan ze hard werken! Wat een doorzettingsvermogen! Erg inspirerend!

 

niets gemerkt

Maar dan zie ik nog iets anders: Voor zo’n slimme en gedreven leerling zijn haar spellingresultaten opvallend zwak. Op school hadden ze gedacht dat Noor een gemiddelde leerling was, VMBO-t niveau. Noor houdt ook niet zo van lezen. Tenminste niet in haar vrije tijd. Op school leest ze wel altijd alles zelf. Al doet ze daar dan erg lang over. Het maken van toetsen kost haar zo eindeloos veel energie. Maar Noor is geen klager! Ze compenseert met haar enorme doorzettingsvermogen.

 

Twijfels en bevindingen
In gesprek met Noor’s moeder blijkt dat zij al langer wat twijfelt. Is Noor toch boven gemiddeld intelligent? Heeft ze misschien dyslexie? Samen bespreken we haar twijfels en mijn bevindingen op school. Gelukkig wordt er meteen actie ondernomen!

 

De ommekeer
Inmiddels heeft Noor een dyslexieverklaring. En voortaan wordt ze ècht gezien! Het zelf lezen wordt beperkt, rekenen gaat voortaan op hoog niveau, spelling wordt beter beoordeeld. En Noor bloeit op! Haar zelfvertrouwen groeit! En aan het einde van groep 8 maakt ze een goede doorstroomtoets en krijgt ze zelfs een HAVO-VWO advies!

 

Het allermooiste?
Noor is anders naar zichzelf gaan kijken. Haar hele houding is in een korte tijd veranderd. Van “gemiddeld” naar “slim, capabel en vol mogelijkheden”. Ze is blij! Ze is trots! En helemaal klaar voor het voortgezet onderwijs.

 

💡 Kijk altijd verder dan cijfers en eerste indrukken. Soms zit er achter een “gemiddelde leerling” een groot talent dat wacht om gezien te worden.

 

👉 Ik ben benieuwd: Heb jij meegemaakt dat iemand boven zichzelf uitstijgt zodra de juiste begeleiding of erkenning er is?

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.